Onze eerste hele schoolweek! Published 8 september 2023 | By Katrien Mortier Fladderfoto’s: dat zijn foto’s die gewoon tussendoor genomen worden. Meestal zie ik iets grappigs of zijn de kleuters heel intensief met iets bezig. Of ik zie hoe ze iets speciaals uitvinden… Oei die popjes moeten erop. Zouden ze wel blijven staan? Wat denk jij? Ja zo verrassend! Ze blijven op die dunne stokjes rechtstaan! Past die trein in dat gaatje? Er is ook een groot bed maar ik verkies het kleine bedje. Geloofsopvoeding: gezellig samen in ons klasje. We leren elkaars naam kennen, elkaars foto herkennen en ook wie welk symbooltje heeft. Kleuters praten daarover met elkaar en oefenen hierdoor veel taal. We zijn allemaal samen bij elkaar. We voelen al vanaf de eerste week hoe die verbondenheid groeit. Ik hoor erbij! Er staat een huis naast het symbool van de kleuter als die ziek is. Jules zorgt voor de zieke kleuters. De familiewand: de kleuters zoeken zichzelf en hun familie. Soms praten ze met elkaar over de foto’s. Andere keren vinden ze troost wanneer ze even hun mama of papa missen. Buiten spelen in de zandbak. We ontdekten ook al het speelbosje. Spelen met water Pfff het is zo warm buiten! Onze weerbeer heeft zijn pet en zonnebril op. Tijd om met water te spelen. We leren onze beurt afwachten door te kijken naar de klok op het scherm. Wanneer alle blauw weg is, gaat de bel en is het de beurt aan 2 andere kleuters. En nu we toch over ’tijd’ bezig zijn. Tijd is heel belangrijk voor de peuters. Het geeft hen een veilig gevoel wanneer ze zicht krijgen op de structuur van de dag en de week. De ogen van de wijzer kijken naar Jules die speelt of die gaat eten… Hier kijken ze naar de pluim, dwz tijd om naar huis te gaan. Elke dag zit Jules op een ander huisje. Op woensdag is dit het rare huisje en tijdens het weekend zit hij in het grote bed. Dan is mijn klas gesloten. Wanneer Jules op het rare huisje zit, komt de pluim al ’s middags. Jules is 3 jaar! Feest! Jules mag kiezen of hij een poster of een boek wil. Dan mag hij ook 3 kaarsjes op de taart zetten en uitblazen, dansen met de juf en opnieuw mocht hij iets kiezen om te trakteren: rozijntjes, letterkoekjes of een lange vinger. Schilderen voor het verjaardagsboek. Ons symbool versieren voor de poster.