Max en de toverstenen

We maken bergen in de zandbak en proberen een tunnel te graven zonder dat de berg instort. Dan blijven we graven tot de berg helemaal instort.

Fladderfoto’s

Holletjes maken voor de muizen.

Muisjes van papier: dit werkje is een magje. We volgen verschillende stappen om een muisje te maken.

Een speelmoetje: met 4 kleuters wordt er een berg van stenen gemaakt en de 3 muisjes moeten er op of ergens ertussen. De berg moet mooi in het midden staan en de muisjes mogen niet nat worden straks. Dan gieten we water errond. Zo hebben we het rotseiland van Max gemaakt. We hebben het ook al gevonden op de wereldbol: het was het eiland SUVA. We leren samen het woord ‘het rotseiland’.

Allerlei rond stenen: bekijken, voelen, in boeken opzoeken, stapelen, vormen naleggen of zelf vormen uitvinden,….

Activiteiten waar er geen foto’s van zijn: – met de oudsten van de klas hebben we veel geleerd over ‘veel’ of ‘weinig’. Er was poppenspel, een wedstrijdje stenen rapen, we hebben het aantal stenen van beide muizen met elkaar vergeleken door ze mooi naast elkaar te leggen. Daarna leerden we op zicht kijken of de muis weinig of veel stenen had. Deze activiteit doe ik volgende week opnieuw maar dan met de jongste kleuters van onze klas. – We hebben ook krachtspelletjes geleerd in de turnzaal waarbij we goed de regels leren toepassen. Daarna leerden we zo stil liggen als een steen.