Kiezen in de klas.

een ‘moetje’ maken. We prikken een kroontje uit om dan naast ons symbool te hangen wanneer we jarig zijn geweest. Iedereen moet dit doen en daarom hangen een kroon en priknaald op een groot rood blad. Wanneer de kleuters klaar zijn, mogen ze dan aangeven met een blij of verdrietig gezicht of het al dan niet leuk/gemakkelijk of niet leuk/moeilijk was.

We leren opruimen in de poppenhoek. Van alle voorwerpen hangen er foto’s uit en wanneer alles door elkaar ligt, leren we kijken waar we alles netjes weer kunnen terug zetten.

Co-teachen met juf Isabelle. Juf Isabelle vertelt een verhaal en ik ga aan de slag met een groepje dat eens de ipad mag uitproberen. We wisselen telkens om zodat iedereen eens aan de beurt komt.

Fladderfoto’s: dit zijn foto’s die tussendoor eens gemaakt worden omdat er iets grappigs of leerrijks spontaan gebeurt….

Bij het ik-boekje zullen de kleuters elke maand een tekening van zichzelf maken. Dit zullen we maandag voor de eerste keer doen en dit is ook een ‘moetje’. Vandaag hebben we al goed geoefend buiten op de muziek van krullenbol. We hebben elkaars ‘omtrek’ getekend en dan mochten de kleuters zelf al eens proberen met krijt op de speelplaats.

Hieperdepiep! Nell is jarig! We vierden onze eerste verjaardag en Nell koos ervoor om geschminkt te worden en ze koos ook voor een ballon. De jarigen kiezen zelf volledig hun kroon: het model, ze prikken het uit en versieren die dan naar eigen ontwerp. De jarige mag ook 3 vriendjes kiezen om samen mee te picknicken. De jarige vertelt ook uit het ik-boek. En hier bleek al het belang van de actiefoto’s: Nell vertelde al dat ze iets op haar gezicht deden, dan moest ze een beetje wachten en dan deden ze het met water weer weg. Op die manier vertellen de kleuters een verhaal met volledige zinnen en wordt er ook met meer interesse geluisterd door de andere kleuters.

Volgende week dinsdag zal ik het nieuwe thema aankondigen!