Onze leermomenten bij juf Isabelle

Een puzzelgezelschapsspel waarbij we zeer gericht leren kijken en de telrij en het getalbeeld wordt geoefend door middel van de bijhorende dobbelsteen. We leren ook omgaan met het gevoel van niet allemaal de eerste te kunnen zijn…

Tijdens het groot ei-verzamelspel hebben we het over kleuren, over grote en kleine eieren en leren we patronen leggen en volhouden.

Tijdens het babbelspel vissen we , benoemen we onze gevangen vis en mogen we het daarbij horend kaartje kiezen. Op de kaartjes staan dingen afgebeeld waar we kunnen over praten. Soms moeten we ook al eens iets uitbeelden, durven we dat?

We oefenen en spelen rond het specifieke begrip ‘ evenveel ‘.

Met de magneetblokken oefenen we ‘ evenveel ‘ en daarna proberen we dit ook eens op een blaadje.

De begrippen leeg, halfvol en vol worden aangebracht en met water en flesjes kunnen ze dit volop gaan oefenen. We maken onze rij van leeg naar vol of omgekeerd. Kunnen we dit nu ook op papier? Hierbij hebben de kinderen de keuze tussen een makkelijke ( 4 fl) en een moeilijk (6 fl) versie.

Tijdens ons gezelschapsspel oefenen we vooral de telrij en proberen we te onhouden wat waar zit.

Voor sommige kinderen is de juiste pincetgreep nog steeds moeilijk. Spelenderwijs oefenen we dit door oa: sponsknijpen, pingpong balletjes vissen met een knijptang, knopen/ parels vastnemen met een pincet of vloeistof overbrengen van het enen flesje naar het andere door middel van een pipet.

Soms is er een fysiek momentje nodig …;.) even boksen of fietsen en we kunnen er weer tegenaan.

Ook in de zandbak is er soms een opdracht zoals hier: alle opvulbare dingen mogen vol/ halfvol gevuld worden.