mijn mama!

Eerst nog even knippen op een lijn of scheuren op een lijn om zo slingers te maken voor het eetfestijn.

Nieuw speelgoed na de paasvakantie.

We maken een werktekening of een bouwtekening: een tijd geleden moesten de kleuters iets bouwen en dit aflezen van een plan. Nu hadden enkele kleuters zelf iets gebouwd dat eigenlijk wel geschikt was om zelf te tekenen. Zo tekenden de kleuters zelf een bouwtekening.

Om dit te tekenen, hebben de kleuters ruimtelijk inzicht nodig, ze moeten ook tellen en kijken of iets op elkaar of naast elkaar moet.

Fladderfoto’s

Een geschenk voor mama!!!

Hierbij leren we volgende dingen: 1. We leren langs de weg de wilde bloemen herkennen en benoemen. 2. We leren welke bloemen mooi blijven in water en welke bloemen verwelken. 3. We praten eens over de gevoelens van onszelf en van onze mama en proberen de woordenschat uit te breiden tot bvb gelukkig, nerveus, verrast, bezorgd… 4. We leren dat mama’s zelf ook leuke dingen doen en de kleuters prikken de hobby’s uit van hun mama: dat kan reizen zijn, fietsen, lezen, aperitiefje drinken, een hond, bloemen,…. Terwijl de kleuters prikken, vertellen ze spontaan tegen elkaar over wat hun mama graag doet en zo oefenen ze ook hun taal. 5. We leren werken volgens een stappenplan: stap 1 is prikken, stap 2 is kleuren, stap 3 is telkens 4 grote en kleine cupcakes kiezen en kleine knipjes geven en stap 4 assembleren. 6. We leren het midden zien in een plankje en zelf een gat boren met de hand.

Wilde bloemen plukken.

Volledig zelfstandig leren werken.

De kleuters moeten hun buisje vullen met een spuitje. Ik toon het aan de kleuter bovenaan de lijst met symbooltjes en die vult dan het buisje. Dan moet die kleuter zelf de volgende kleuter halen en uitleggen wat die moet doen enzoverder. Zo hebben alle kleuters hun buisje gevuld en moest ik er helemaal niets bij helpen.

Célèste is 5 jaar!!! Proficiat!!!!

Lilou is 5 jaar!!! Proficiat!!!