Wat een heerlijke sport!

De sportkamer: hier konden de kleuters allerlei sporten beoefenen: basket, turnen, gewichtheffen, met loopklossen stappen, tennis… Hier konden ze ook ervaring opdoen om dan later in te tekenen voor de olympische spelen.

Een bekerspel: we maken zelf een behendigheidsspel. Eerst versieren we een beker met stickers. Op die stickers tekenen we eerst schrijfpatronen: dit bevordert de fijne motoriek. Daarna boren de kinderen met behulp van een boormachine en de juf een gat in de beker en dan maar proberen om het hoedje in de beker te laten vallen.

Meten: dit was iets dat spontaan gebeurde in de klas. We hadden al gemeten hoever ik kon springen en amai, hoeveel verder Henri Fack had kunnen springen. En opeens maakten enkele kleuters een lange rij knexx. Die hebben we gemeten maar dan was iedereen natuurlijk nieuwsgierig hoelang de rij van de andere kleuren zou zijn. Dan zijn we gaan ’turven’ hoeveel grote gouden maten en hoeveel kleine gouden maatjes we nodig hadden. En ook voor het bekerspel moesten de kleuters een touw afknippen van 5 gouden maatjes lang.

Een ontdekking: in de kieskast zijn er magneten. Opeens hadden enkele kleuters ontdekt dat die magneten ook op allerlei voorwerpen in de klas bleven hangen.

Veldrijden: we maken fietsen en tekenen de spaken van een wiel. In de zandbak bouwen de kleuters een fietsparcours voor een veldrit.

Groepjes van 3: we leren tellen en ons ook focussen om een taak op papier af te werken. Eerst gaan we zelf per 3 staan, dan doen we in elke hoepel 3 pittenzakken, dan leggen we touwtjes om telkens 3 pittenzakken en dan gaan we met een stift rond telkens 3 voetballen, een kring tekenen.

Fladderfoto’s

De olympische spelen: bij het oefenen waren er soms traantjes. Winnen moet je niet leren, verliezen daarentegen… Maar ook dat hebben de kleuters geoefend en bij de echte spelen heeft er niemand geweend omdat die verloren was. De kleuters konden vooraf intekenen voor 2 wedstrijden: ze leerden zichzelf inschatten wat ze wel of niet goed konden en sommigen zagen al dat er een medaille te rapen viel bij de sport met niet veel deelnemers. Het blad om in te tekenen is ook een goede manier om een matrix te leren lezen en begrijpen.