De klas ziet er wat anders uit. Na enkele maanden in de klas merkte ik dat het nogal vol stond. Ik heb enkele hoeken aangepast maar ben nog niet helemaal klaar. Gelukkig kunnen de kleuters mij al veel helpen: er moet nog een stuk van een goot gezaagd worden. We gebruiken daarvoor een gouden maat (1m) en 2 gouden maatjes (10cm)
De breintafel: op deze tafel liggen uitdagende spelletjes of opdrachtjes die de kleuters zo eens kunnen oefenen terwijl ze er langs passeren. Zo proberen ze met 1 of 2 vingers met beide handen de stippen te raken: tezelfdertijd links en rechts om zo beide hersenhelften te stimuleren. We spelen er ook eens 3 op een rij, we bouwen een werkje na, we volgen een schrijfpatroon met onze vinger of met een balletje…
De 5 zintuigen: tekst staat bij de foto’s zelf.
We oefenen onze zintuigen door met 1 zintuig goed te focussen maar ook door ons niet te laten afleiden door de andere zintuigen. Bijvoorbeeld bij goed kijken laten we ons niet afleiden door geluiden.We prikken onze symbooltjes om die dan te kunnen lezen/voelen met onze vingertoppen.Wat voel ik in mijn hand.Ik voel met mijn vingers.Vanwaar komt het geluid. We luisteren goed en stappen in de richting van het instrument.Verschillende instrumenten worden bespeeld.De andere luistert goed en bespeelt hetzelfde instrument.Een geurenmemory: van elke geur zijn er 2 potjes.We maken voelmatjes: daarvoor kunnen de kleuters in het prullenwinkeltje gaan kiezen.
Fladderfoto’s
Winter voelen en ontdekken in al zijn facetten en winterpretkunst!